

Cenáculo was an active member of the reforms carried out in Pombal consulate and devoted much of his time promoting the use of books in studies and in the creation of public and particular libraries, where these instruments of knowledge could be found. The overall picture that can be taken from these stages suggests a multifaceted and ambivalent figure, at a time where various transformations were felt in the field of studies and in the concept of knowledge. The exchanges of books and the initiatives of creation and support of libraries complete the investigation. The study focuses then on the figure of Cenáculo as an author, reader, censor and pedagogue. Firstly, we study his activity in a particular time and relations network, inside an environment characterized by the Catholic Enlightenment ideas. All of these data served to analyse and contextualize Cenáculo activities in four basic aspects. This documentation was crossed with his printed work in order to reconstruct the net of bibliographical citations, and with the documental memories of his initiatives in the creation and endowment of libraries. Frei Manuel do Cenáculo bibliophilia (1724-1814) by the systematic study of his sent and received correspondence, diaries, book roles and censures he made. The aim of this work is the analysis of D. Como representante das gramáticas escolares da primeira metade do século XIX, a obra de Mendonça reúne aspetos inovadores e aspetos tradicionais da gramaticografia latina e portuguesa, merecendo, por isso, um lugar dentro da tradição gramatical latino-portuguesa. Por outro lado, é especialmente digno de nota o facto de tratar-se da primeira gramática impressa no arquipélago da Madeira, pois foi redigida e impressa numa época em que a imprensa ainda estava em fase de emancipação do continente. Reflexo indireto de traços da Grammaire génerale francesa em Portugal, os Principios de Grammatica Geral applicados á Lingua Latina denotam que Marceliano Ribeiro de Mendonça terá conhecido pelo menos os principais monumentos da produção gramatical latino-portuguesa da época.

Foi nesta perspetiva que chegou à luz uma gramática latina escrita em língua portuguesa por um conterrâneo de Álvares, o literato funchalense Marceliano Ribeiro de Mendonça (1805-1866), que viria a ser nomeado professor de latim do recem-criado sistema de ensino liceal (1836) na instituição hoje conhecida como Liceu Jaime Moniz. Mais de meio século após a abolição e proibição (em 1759) da famosa gramática latina do ensino jesuítico EMMANVELIS ALVARI È SOCIETATE IESV DE INSTITVTIONE GRAMMATICA LIBRI TRES (11572) do madeirense Manuel Álvares (1526-1583), a realidade do ensino linguístico em Portugal em 1835 ainda estava dominada pela língua latina, continuando o português relegado para um segundo plano.
